وضعیت ارایه خدمات صحی در بامیان؛ مسوولان صحی از توقف کمک‌های بانک جهانی نگران‌اند

توسط مسعود اختیاری 16 شهریور, 1400 992 0

مسوولان صحی در بامیان از ادامه قطع کمک‌های بانک جهانی به بخش صحت ابراز نگرانی می‌کنند.

حسین‌ مستمندیار، مسوول برنامه کوید-19 در بامیان می‌گوید که آنها با کمبود بودجه روبرو اند. به قول آقای مستمندیار، بعد از قطع کمک‌های بانک جهانی پروژه‌‎های صحت‌مندی و کوید-19 در بامیان با مشکل جدی مالی روبرو شده‌ است.

این مسوول بخش صحت در گفتگوی اختصاصی با رادیو نسیم گفت که امیدوار است که دفتر صحی آغاخان که بخش صحت در بامیان را پیش می‌برد، بتواند از بودجه خود معاشات کارمندان را پرداخت کند. اما او تردید جدی دارد که در طولانی مدت این نهاد هم توانایی تداوم برنامه هایش را بدون کمک جامعه جهانی داشته باشد.

با آن‌هم آقای مستمندیار افزود که در حال حاضر روند ارایه خدمات صحی در مرکز و ولسوالی‌ها به گونه عادی و منظم جریان دارد. اما گفت که اگر بانک جهانی دوباره به تمویل برنامه‌‎هایش در افغانستان ادامه ندهد و نیز تمویل کننده‌ای دیگر پیدا نشود در آینده با چالش‌های بزرگی روبرو خواهیم شد.

رئیس برنامه کوید-19 بامیان گفت که شمار مبتلایان به کرونا در این ولایت کاهش یافته است. او گفت که «در حال حاضر 17 مریض در شفاخانه درمان کوید-19 بستر استند. امکانات بسیار خوب است. غذا در سه وقت برای مریضان داده می‌شود.»

آقای مستمندیار افزود که برنامه واکسیناسیون در مرکز و ولسوالی‌ها ادامه دارد و مردم از طریق تیم‌های سیار و مراکز صحی واکسین دریافت می‌کنند. او گفت که تاهنوز بیش از 37هزار و 800 نفر واکسین شده‌اند. 

حسین‌ مستمندیار نیز گفت که کارمندان زن بخش صحت نیز دو روز پس از تسلط طالبان بر بامیان دوباره به وظایف شان برگشتند. او گفت که « در روزهای اول از دفتر ما ده پایه کمپیوتر و پنج موتر به غارت رفته بود. موترها به همکاری بخش امنیتی امارت اسلامی برگردانده شد، اما کمپوترها نه.»

آقای مستمندیار می‌گوید که طالبان به آنها وعده همکاری داده‌ و گفته‌اند که در پرداخت معاش‌ها، تهیه غذا و نیازمندی کلینیک‌ها از بازار و فراهم کردن امکانات همکاری می‌کنند.

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آخرین ویرایش در سه شنبه, 16 شهریور 1400 16:12
دانلود قالبطراحی سایتطراحی سایتسایت ایران
دانلود قالبطراحی سایتطراحی سایتسایت ایران